Essay: prioriteit voor hechting bij beslissingen over pleegkinderen

In het kader van een masterclass psychologie van sociaal gedrag werd een essay geschreven over hechting.

Het essay draait om deze stelling:

 

Hechting van (pleeg)kinderen moet een centraal thema zijn bij alle beslissingen die genomen worden omtrent hun plaatsing (uithuisplaatsing, bezoekregeling, doorplaatsing, terugplaatsing).

 

Lees hier het hele essay.

Contextuele hulpverleningsgesprekken

In een eerste gesprek gaan we eerst feiten in kaart brengen. Een genogram (een weergave van de familiegeschiedenis) helpt mensen om onder woorden te brengen wat de hen al zo bekende situatie is. In dat eerste gesprek (of indien nodig in vervolggesprekken) wordt gewerkt aan het formuleren van een duidelijke hulpvraag. Een bij de hulpvraag passend plan van aanpak wordt met de cliënt besproken zodat op ieder moment geheel duidelijk is waaraan gewerkt wordt.

De aanpak is er altijd op gericht om cliënten zelf in het denken doen en beleven te stimuleren en verder te helpen. Hierbij worden voor hen wezenlijke relaties (ouders, partner, kinderen, vrienden) betrokken in de gesprekken. Indien mogelijk en gewenst kunnen deze relaties ook als hulpbron bij een of meer gesprekken uitgenodigd worden.

Meerzijdig partijdig

In de gesprekken neemt de hulpverlener een meerzijdig partijdige houding in. Wat wil dat zeggen? Hoe prettig het kortdurend misschien ook is: niemand heeft er wat aan om alleen maar te horen 'wat erg voor u, wat een nare vader en moeder had u!'. Een dergelijke uitspraak zult u als het goed is niet horen van een contextueel hulpverlener. De meerzijdig partijdige gesprekshouding houdt in dat de hulpverlener wisselend de positie inneemt van de personen waar de cliënt over vertelt. Dit helpt het de cliënt om meer zicht te krijgen op de relationele werkelijkheid, op de ander én op zichzelf. De meerzijdig partijdige houding betekent dus niet dat de hulpverlener tegenover u als cliënt komt te staan of foute dingen goed gaat praten.

De hulpverlener helpt de cliënt dus een ervaren probleem van allerlei kanten te bekijken. Veelal ontdekt de cliënt hierbij zelf nieuwe inzichten die kunnen helpen om oude patronen te ontrafelen. Het kan bijvoorbeeld helpen om een dader anders te bekijken. Het is immers niet opbouwend om altijd maar slachtoffer te blijven. Daarmee houden daders onbedoeld soms decennia 'macht' over slachtoffers.

Remember voor particulieren

Re-member levert aan particulieren diensten in de vorm van advies- en hulpverleningsgesprekken. De gesprekken gaan meestal over relationele problemen binnen gezinnen, tussen partners, familieleden, vrienden etc. maar ook over werkgerelateerde problemen.

Enkele (geanonimiseerde en samengestelde) voorbeelden van situaties waarin Re-member kan ondersteunen:

  • "Mijn ex-partner en ik hebben steeds weer conflicten over de bezoekregeling. Van haar mag ons zoontje Wim allerlei dingen die ik niet goed vindt voor hem."
  • "Ik ben nu 3 jaar met Ronald getrouwd, maar we hebben steeds vaker ruzie. Hij wil elke twee weken op bezoek bij zijn ouders, maar ik wil niet meer mee want mijn schoonmoeder heeft veel te veel invloed op hem."
  • "Robin, onze oudste zoon is een voorbeeldig kind. Maar met Tom, onze zoon van 15 hebben we voortdurend ruzie. Hij lijkt wel onbereikbaar. Aan onze opvoeding kan het niet liggen heeft ook Robin ons laatst wel laten weten. Graag willen we weten hoe we Tom weer kunnen laten gehoorzamen".
  • "Mijn vader wil graag dat ik in het familiebedrijf kom werken, maar ik ben er niet zeker van of ik het wel wil. Laatst zei mijn moeder dat ik mijn vader ongelukkig maak en dat hij nu weer meer is gaan drinken".

Er wordt gewerkt vanuit het contextuele denken (Contextueel: wat is dat?). Re-member lost niet zelf problemen op, maar wil mensen helpen om zelf verder te komen.

Lees meer over de Contextuele hulpverleningsgesprekken

Wilt u een vrijblijvende kennismaking? Neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.